Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen
Deel deze pagina

7 tips voor jouw Linkedin profiel zodat je sneller gevonden wordt

Je hoopt op het meest ideale scenario : je maakt een LinkedIn profiel aan en de jobvoorstellen stromen naar binnen. Helaas werkt dit niet zo. Een sterk LinkedIn profiel is van cruciaal belang om gevonden te worden door recruiter.  LinkedIn kan je succes opleveren maar hiervoor moet je tijd en moeite in steken. We geven je 7 tips om een succesvol LinkedInprofiel op te stellen.

 

Professionele profielfoto en sterke headline

Jouw profielfoto bepaalt de eerste indruk die iemand krijgt van jou als professional, maar ook van de organisatie waarvoor jij werkt. Wees kieskeurig en selecteer een foto waarop de focus ligt op jouw gezicht. Laat met andere woorden vakantiefoto’s achterwege. Onder je profielfoto en naam is er ruimte voor een headline. Recruiters zoeken op functietitel, vermeld daarom geen ‘verzonnen’ functietitels. Personaliseer je headline door bepaalde woorden die jou omschrijven zoals interesses en vakgebieden.

Omslagfoto

Een omslagfoto zorgt ervoor dat je profiel er professioneler uitziet én zo werk je ook aan je personal branding. Wat wil je uitstralen? In welke sector wil je werken? Gebruik een passende foto!
Wil je tekst toevoegen aan de afbeelding? Plaats deze dan aan de rechterkant. Op je mobiel staat je profielfoto namelijk in het midden en op de desktop aan de linkerkant.

Gebruik een elevator pitch in je samenvatting

Gebruik je samenvatting om je voor te stellen. Richt dit aan je potentiële klant of werkgever, maar houd het beknopt. Een elevator pitch houdt in dat je op 30 seconden uitlegt wie je bent en wat je doet. Gebruik hiervoor interessante keywords en vermeld zaken zoals uitzonderlijke prestaties, wat je motiveert, je belangrijkste competenties, …  Sluit tenslotte af met een call-to-action door bv. je e-mailadres toe te voegen en te benoemen waarvoor mensen jou mogen contacteren.

Pas je URL aan

Iets wat velen niet weten is dat ze hun URL kunnen aanpassen. LinkedIn geeft je een URL met een chaos aan cijfers en letters. Dit komt niet erg professioneel over. Daarom kan je je URL aanpassen naar bv. je naam zodat mensen je gemakkelijker terugvinden.

Werkervaring

Gebruik bij je ervaring je officiële functietitels. Som hierbij jouw verantwoordelijkheden en taken op.  Wees kort en bondig, maar compleet want de termen die je invult, kunnen zoektermen zijn voor anderen.
Let erop dat je bij al je studies en uitgeoefende jobs de specifieke periodes noteert. Zo kunnen profielbezoekers een volledig beeld krijgen van jouw carrière. Laat dus geen periodes leeg op je profiel. Heb je een wereldreis gemaakt? Vermeld dit!

Geef mensen aanbevelingen

Op LinkedIn kan je elkaar aanbevelingen geven. Hierbij kan je bijvoorbeeld de vaardigheden beschrijven van iemand waarmee je nauw hebt samengewerkt. Door het geven van aanbevelingen, zal je zelf ook aanbevelingen krijgen. Het is ook mogelijk om via LinkedIn te vragen of iemand je een aanbeveling wilt geven. Let op: Dit is pas mogelijk wanneer je zelf een aanbeveling hebt gegeven of ontvangen die niet verborgen is.

Wees actief

Bekijk je profiel dagelijks, breid je netwerk uit, post berichten, deel berichten van anderen, feliciteer uw contacten, houd je profiel up-to-date,… Alleen op deze manier zal je succes bereiken met LinkedIn.